Blogg

Connecting the car

I slutet av 2013 deltog jag i en workshop på Kairos Future i Stockholm. Det var en minnesvärd aktivitet av många skäl, inte minst därför att vi efter denna workshop också kunde skriva färdigt vår bok Köprevolutionen. Vi fick så många insikter från deltagarna den gången. Men så här i efterhand har jag grämt mig lite över en sak som jag faktiskt missade: vid något tillfälle när vi pratade framtid så nämndes Kina. Men eftersom de flesta ryckte lite på axlarna och menade att Kina är Kina, och helt omöjligt att förstå, så blev det aldrig några djupare diskussioner kring jättelandets möjligheter att påverka handelns framtid. Det här kan jag faktiskt ångra ibland, för jag tror att den bild som de flesta i västvärlden har av framtidens handel är för starkt färgad av just västerländska förebilder.

En aktör som vågat tänka annorlunda och utmana den gängse bilden av hur framtidens handel kommer att se ut är Ford Motor. Den 7 december i år fick de som följer nyheterna från Alibaba Group veta att Ford precis ingått ett avtal med Alibaba för att gemensamt utforska möjligheterna att förbättra konsumenternas köpresa och lägga in helt nya inslag baserat på t.ex. nya operativsystem, cloud-computing, Aligruppens marknadsföringsarbete (Alimama) och deras B2C-plattform Tmall. Om man låter fantasin flöda fritt så känns det som att det arbete som t.ex. Volvo gjorde med PostNord om leveranser i bilar, bara är en mild västanfläkt mot vad vi snart kommer att få se. Jag tänker givetvis på artificiell intelligens, underhållning och information med hjälp av smarta uppkopplade devices och robotics. För vad ska vi göra i våra bilar i framtiden, när vi inte behöver köra dem? Givetvis måste vi ägna tiden åt annat och tanken svindlar när man läser Daniel Zhangs uttalande (CEO, Alibaba Group): ”Our data-driven technology and platform will expand the definition of car ownership beyond just having a mode of transportation and into a new medium for a smart lifestyle.”

Att koppla ihop kompetenta och resursstarka företag med tydliga visioner är ett framgångsrecept. Och att göra det tillsammans med ett kinesiskt företag vars marknad är enorm, digitalt dynamisk och innovationsdrivet känns som bingo! Redan idag lär det enligt uppgifter från Aligroup finnas mer än 400.000 bilar som är ”digitala” via AliOS (operativsystem), och över 50 kinesiska varumärken i bilindustrin som arbetar med innovationer som intelligenta körsystem, biometri, förarlösa system, tjänsteutveckling för t.ex. retail, finansieringslösningar, betalningar etc. Tänk att kunna prata med sin bil och säga till den att den ska köra till närmsta biltvätt och tvätta sig själv! Eller att be bilen åka och hämta pizzan som du precis beställt, köra barnen till fritids, samla ihop och redogöra för månadskostnaden för bilen, utvärdera sitt eget värde som andrahandsobjekt etc etc.

Telia verkar också ha snappat upp det här med hur viktig bilen är. Deras Telia Sense erbjuder tjänster som att ha koll på hur bilen mår, var den är, var det finns parkering, verkstad och vägassistans samt håller koll på körjournalen. Visserligen inte tjänster som får dig att skrika Wow, men en bit på väg i alla fall.

Idag kommer många signaler om att det är hemmet som ska kopplas ihop med digitala plattformar för att på så sätt utgöra själva grundbulten i digitaliseringens alla fördelar. Det här var något som jag bl.a. tog upp i en kortfilm där jag pratar om några framtidsspaningar för handeln efter ett seminarium i Stockholm hos Amendo. Men kanske är det inte hemmet som kommer att vara Plattformen för oss i framtiden. Kanske är det istället bilen? Vad tror ni?