Blogg

Stolt över Consortio och Ellos

Nu äntligen är det officiellt att Ellos öppnar upp ytterligare en fysisk butik, vilket avslöjas i dagens Borås Tidning. Denna gång i Göteborg i korsningen Kungsgatan/Korsgatan. (För er som inte vet, så har Ellos en butik i Mall of Scandinavia) Jag har haft den stora äran att följa detta projekt på insidan och är så imponerad av de duktiga medarbetare som finns på Ellos och som har förmågan att tänka långt utanför vanliga begränsningar. Jonas Ek på Ellos är en spännande kille som målmedvetet förflyttar Ellos hemsortiment mot helt nya höjder tillsammans med Ulrika Sjövall.

Jonas Ek, Ellos

En annan entreprenör i detta sammanhang är Helena Ekelund som rekryterats från Eton till Ellos med syfte att vara butiks- och etableringsansvarig, ivrigt understödd av Ellos VD Marina Davarinou. Och kanske är det inte så konstigt att just Ellos genomför den här förändringsresan just nu, eftersom man rekryterat lärjungar till Borås kanske mesta entreprenörer genom tiderna: Paul Frankenius och Jörgen Appelqvist. Jag tänker givetvis på Carina Ladow som fostrades på JC och därefter gjorde karriär på KappAhl, men som nu styr sortiment och inköp på Ellos med bravur. Det riktigt känns i luften att Ellos är på väg att bli något som ingen kunde tro för 10 år sedan. Inte bara en av de största e-handelsaktörerna i Norden, men också tidiga med nya format i sin genre.

Marina Davarinou, Ellos

Om någon hade sagt till mig för några år sedan att det skulle vara Ellos och Consortio Fashion Group som skulle ta lead i utvecklingsresan för handel så hade jag nog haft svårt att tro på det. Men med målmedvetenhet, risktagande och stort mod har båda bolagen visat att de blir några att räkna med i den moderna handeln. Freddy Sobin, VD på CFG och Marina Davarinou, VD på Ellos AB är moderna och orädda ledare som ser fler möjligheter än hot och som låter sina medarbetare växa.

Vad gäller Consortio Fashion Group så imponerade de redan i slutet av 2013 då de öppnade sin första fysiska butik i Malmö. Visserligen då bara en pop up-butik, men det blev ett format som snabbt utvecklades mot tillfälliga butiker, bl.a. i Nordstan i Göteborg. För en renodlad e-handelsaktör så är det strategiskt viktigt att också komplettera med fysiska butiker, inte minst därför att det blir enklare att lösa returer. Men det behövs också ett helt nytt tankesätt för att kunna utnyttja de fördelar som man har digitalt.

I en tid då företag i handelsbranschen möter en konkurrens som är extrem, inte minst med tanke på alla de handelsaktörer i världen som idag kan nå vilka marknader som helst tack vare globalisering och digitalisering, då kan det vara skönt för oss att se att några ”gamlingar” verkligen har börjat röra på sig. Och inte bara röra på sig, de visar tydligt att de vill ta täten. Då är det lätt att vara stolt Boråsare.

Freddy Sobin, VD CFG, foto: Svensk Digital Handel